Bundel BE

In de eenentwintigste eeuw zijn leerlingen zelfredzaam. Zij maken hun eigen planning, werken de stof zelfstandig door en stellen zelfstandig de juiste vragen bij de dingen die zij nog niet snappen. Zelfredzaamheid op school is een belangrijke bouwsteen voor zelfredzame burgers en
ondernemers. Van docenten wordt dezelfde zelfredzaamheid verwacht. Zij voorzien leerlingen
van een basisplanning, studiemateriaal, antwoorden en natuurlijk activerende lessen. Hoe word
je als docent zelfredzaam? Door te blijven leren en jouw kennis en successen te delen. Samen
kunnen we dat extra stapje zetten, dat onze leerlingen zo hard nodig hebben op hun weg naar
zelfredzaamheid.
Deze bundel bevat 20 nieuwe opdrachten binnen de verschillende domeinen die variëren in
moeilijkheidsgraad en voorbereidingstijd. Het resultaat is activerend en gevarieerd, verrassend en inspirerend.
 

VOORWOORD

Beste docent,

Bernard Schols

Wat een eer voor een exponent van de Nijmeegse Vrolijke
Wetenschap om een voorwoord te mogen schrijven in een boek
uitgegeven door de illustere onderwijsgroepering genaamd: de Vrolijke Economen. Wat zou mijn economieleraar trots zijn geweest. Achteraf heb ik dan ook spijt dat ik Economie – ik heb het een tijdje als ‘achtste vak’ gehad – heb laten vallen. In die tijd, toen er nog geen vrolijke economen waren, paste het vak Economie nog niet echt in een ‘pretpakket’. Ik heb nog met zes
talen in mijn examenpakket (zevende vak Geschiedenis) de ‘wiskundedans’ kunnen ontspringen. U ziet, vroeger was alles
anders. Toen kon je nog hoogleraar (notarieel) belastingrecht worden zonder cijfers, oftewel zonder Wiskunde en Economie in je pakket, een zogeheten pretpakket. 
Belastingrecht gaat echter niet vooral over cijfers maar met name over spelregels. Het is goed dat cijfers en regels dichter bij elkaar gaan komen in het onderwijs.  

Lees verder

INHOUDSOPGAVE


LINKS EN DOWNLOADS

Hoofdstuk 1: Kletspot Financiële Zelfredzaamheid
Opdrachtkaartjes

Hoofdstuk 2: Ijstijd
Ijstijd plaatjes in kleur

Hoofdstuk 3: Dan leen je toch gewoon!
Filmpje consumptief krediet

Hoofdstuk 8: Dimitri’s domme daad
Verhaal Dimitri’s domme daad
Links voor meer informatie over de aanslag en zaak:
https://www.beursstrategie.nl/optiehandelaar-opgepakt-voor-aanslag-dortmund/
https://www.volkskrant.nl/sport/hoe-sergej-w-miljoenen-hoopte-te-verdienen-aan-aanslag-op-borussia-dortmund~ba3f3842/
https://nos.nl/artikel/2261080-14-jaar-cel-voor-aanslag-op-spelersbus-borussia-dortmund.html
https://www.ad.nl/buitenland/14-jaar-celstraf-voor-aanslag-op-spelersbus-borussia-dortmund~ad907537/

Hoofdstuk 9: BINGO
Bingokaarten domein B
Bingokaarten domein D

Hoofdstuk 10: Thomas nv
Stripjes

Hoofdstuk 11: Met het vermogen om te scoren
Bijlage toelichting over crowdfunding
Engelstalige handleiding Kahoot
Handleiding Quizlet
Kahoot quiz
Quizlet voorbereiding
Quizlet echte quiz

Hoofdstuk 12: Somewhere in the crowd
Jeugdjournaal papa Jay
Crowdfunding in onderwijsprojecten
Amerikaanse crowdfundingwebsite
Webtool groepjesmaker

Hoofdstuk 13: Vloggen maar
Supermanager worden

Hoofdstuk 14: Excellente winstverdeling
Excel basisdocument
Excel antwoordmodel

Hoofdstuk 16: Drie voor twaalf
Kaartjes per kleur

Hoofdstuk 17: Het euroraadsel
Het euroraadsel
Bijlage active inspire sheets

Hoofdstuk 19: Wie profiteert?
Kaartjes 
Powerpoint
Havo leerlinginstructie zonder powerpoint
Vwo leerlinginstructie zonder powerpoint

Hoofdstuk 20: Het geluid van BE
Dividendbelasting
Marketingmix
Transitorische posten